Neurotransmitery

Neurotransmiter je zpravidla nízkomolekulární chemická látka, která přirozeným způsobem vzniká v nervové soustavě živočichů a slouží v ní k přenášení vzruchů. Buňky nervové soustavy, neurony, jsou vybaveny speciálními receptory, citlivými na výskyt specifického neurotransmiteru. Mezi nejdůležitější neurotransmitery patříacetylcholin, aminokyseliny glycin a kyselina glutamovákatecholaminy dopaminnoradrenalin a adrenalin a biogenní kyselina gama-aminomáselná (GABA), β-alanin,histamin a serotonin. Někdy se používají jako léčiva některých závažných neurologických a psychiatrických nemocí.

L-tryptofan

Serotonin v potravě nepronikne stěnou oddělující krevní řečiště od mozku, a tak ani do cest centrálního nervového systému. Nicméně do mozku pronikne aminokyselina tryptofan, ze které si mozek vyrábí serotonin. Zdrojem tryptofanu mohou být nejen doplňky stravy, které tuto aminokyselinu obsahují, ale i některé potraviny. Mezi zdroje tryptofanu patří maso (zejména losos a krůta), celozrnné pečivo, vejce, luštěniny, švestky, ořechy, rajčata a zelená listová zelenina, například ledový a hlávkový salát.

Dopřejme si sluneční světlo a fototerapii

Dostatek slunečního světla podporuje tvorbu serotoninu, a tím i dobrou náladu a dodává nám životní energii. Fototerapie, léčba světlem, je praktikována na mnoha klinických pracovištích. Fototerapie přispívá k dostatečné produkci serotoninu při jeho nedostatku, zejména v zimě, kdy je méně slunečního světla. Fototerapie může díky zvýšené produkci serotoninu zlepšit i projevy depresivních syndromů. Má se provádět osvětlením s intenzitou 10 tisíc luxů po dobu 30 minut denně nebo osvětlením s intenzitou 2500 luxů 1 až 2 hodiny denně. Účinek nastupuje již po jedné hodině osvětlení.

Dopřejme si vhodné bylinky

Rozchodnice růžová

Zvýšené produkci serotoninu mohou pomoci i bylinky, například rozchodnice růžová. Tato rostlina obsahuje účinné látky rosavin a salidrosidy, které zvyšují hladinu serotoninu v mozku.

Cvičte

Výzkum ze Spojeného království ukazuje, že pravidelné cvičení může mít antidepresivní účinky. Pravidelné cvičení podporuje tvorbu neurotransmiterů, tím i tvorbu serotoninu a zbavuje tak deprese.

TOP potraviny, které zlepší produkci serotoninu v těle

Zaměřte se v potravinách na tryptofan. Serotonin je syntetizován z aminokyseliny tryptofanu. Hodně potravin obsahuje tryptofan, takže myšlenka je jíst potraviny s vysokým obsahem tryptofanu. Tím můžete zvýšit hladinu serotoninu.

Vejce

Výzkum ukazuje, že protein ve vejcích může výrazně zvýšit hladiny tryptofanu v těle. Určitě nevynechejte žloutky! Jsou mimořádně bohaté na tryptofan a tyrosin, které zásadním způsobem přispívají k antioxidačním vlastnostem vajec.

Sýr

Sýr je dalším velkým zdrojem tryptofanu. Kombinuje čedar sýr s vejci a mlékem, které jsou také dobrým zdrojem tryptofanu.

Ananas

Ananas je hlavním zdrojem bromelainu, proteinu, který může snížit vedlejší účinky chemoterapie, a dle některých výzkumů i potlačuje kašel.

Tofu

Sójové výrobky jsou bohatým zdrojem tryptofanu. Pomocí tofu můžete nahradit jakýkoliv protein v jídelníčku. To z tofu dělá vynikající zdroj tryptofanu pro vegetariány a vegany.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one